سلام، توی این پست می‌خوام مفاهیم پایه پایتون رو آموزش بدم.

مفاهیم پایه:

  • ورودی و خروجی
  • متغیر‌ها
  • شرط‌ها
  • حلقه‌ها

 

ورودی و خروجی

در هر برنامه اطلاعاتی به کاربر داده می‌شه و اطلاعاتی هم گرفته می‌شه. به اطلاعات ارسالی، خروجی و به اطلاعات دریافتی، ورودی می‌گن. به عبارت دیگه خروجی اطلاعاتی رو چاپ می‌کنه و ورودی اطلاعاتی از کاربر می‌گیره.

خروجی:

برای دادن خروجی (چاپ عبارت) در پایتون کافیه از تابع print() استفاده کنید:

print("Hello, World")
>>>output: Hello, World

ورودی:

برای دریافت اطلاعات در پایتون کافیه از تابع input() استفاده کنید. البته باید اونو در یک متغیر ذخیره کنید:

var = input("Enter Your Name:")
print(var)
>>> output: Enter Your Name: MohammadSaleh [اطلاعاتی که دادم]
. . . output: MohammadSaleh

برای چاپ یک متغیر باید اسم اون رو تو تابع print() بذارید. مثل همون کاری که بالا انجام شد. بعد چاپ می‌شه.

 

متغیر‌ها

متغیر به چیزی گفته می‌شه که اطلاعات توش قابل ذخیره هست. برای مثال متغیر یک جعبه هست که توش می‌شه وسایل رو گذاشت.

انواع متغیر در پایتون:

  • اینتیجر (Integer): همون عدد
  • استرینگ (String): به معنی رشته (متن)
  • فلوت (Float): اعداد اعشاری
  • لیست (List): همون لیست
  • تاپل (Tuple): مشابه لیست متنها قابل تغییر نیست
  • ست (Set): مجموعه. تو ریاضی هم استفاده می‌شه
  • دیکشنری (): مثل اینکه داخل لیست به جای مقدار یک متغیر دیگه قرار بدید:

dic_var = {"hello": "hi", "goodbye": "bye"}

در این متغیر hello برابر با hi و goodbye برابر با bye است. اگر مقدار hello را چاپ کنید hi چاپ می‌شود:

print(dic_var["hello"])
>>> output: hi

برای چاپ مقدار خاص در متغیر‌های لیست، تاپل، ست و دیکشنری باید شماره اون رو داخل کروشه بذارید؛ یعنی برای چاپ اولین مقدار یک لیست از کد زیر استفاده می‌کنیم:

list_var = ["egg", "chips", "milk"]
print(list_var[0])
>>> output: egg

البته شمارش از 0 شروع می‌شه به خاطر همین برای چاپ اولین مقدار یک لیست باید از 0 استفاده کنیم.

برای ساخت متغیر در پایتون کافیه اسم مورد نظرتون برای اون متغیر رو بنویسید و بعد مقدارشو بنویسید. پایتون خودش نوعشو تشخیص می‌ده.

integer_var = 8
string_var = "hello"
float_var = 3.14
list_var = ["egg", "chips", "milk"]
tuple_var = ("egg", "chips", "milk")
set_var = {0, 1, 2, 3, 4, 5}
dictionary_var = {"name": "mskf", "age": 15}

در متن بالا تمام متغیر‌ها رو نوشتم. از همون می‌تونید متوجه بشید که هر نوع متغیر چطوری تشخیص داده می‌شه (اسم هیچ تاثیری در نوع متغیر نداره. نوع نوشتن مقدار نوعشو مشخص می‌کنه؛ برای مثال متغیری که مقدارش داخل [] قرار داشته باشه لیست هست).

 

شرط‌ها

خیلی وقت‌ها می‌خواین کاری کنید که اگر فلان بود برنامه این کارو انجام بده و اگر نبود اون کارو. برای این کار از شرط‌ها استفاده می‌کنیم. برای نوشتن شرط از الگوی زیر پیروی می‌کنیم:

if X == Y:
    #your code

در کد بالا X و Y چیز‌هایی هستند که قراره مقایسه بشن و عملگر == هم نیشون می‌ده که اگر این دو برابر بودن کد رو اجرا کنه. شما می‌تونید به جای زیر موارد زیر رو هم بذارید:

  • == مقایسه برابری
  • != مقایسه عدم برابری
  • <= مقایسه کوچکتر یا برابر
  • >= مقایسه بزرگتر یا برابر

البته تو ویرگول آینه‌ای نشون داده می‌شه.

مثال:

var = 5
if var == 5:
    print("var is 5")
>>> output: var is 5

حالا بعضی مواقع پیش میاد که اون طور که باید پیش نمی‌ره و شرط برقرار نمی‌شه. در این مواقع از دستور else استفاده می‌کنیم. مثال:

var = 5
if var == 6:
    print("var is 6")
else:
    print("var is not 6")
>>> output: var is not 6

بعضی مواقع هم پیش میاد که می‌خواین از چند شرط استفاده کنید که هرکدوم از اون‌ها درست بود برنامه کار خاصی انجام بده. در این مواقع از دستور elif که کوتاه شده else if هست استفاده می‌کنیم. مثال:

var = 7
if var <= 5:
    print("var is smaller than 5")
elif var >= 5:
    print("var is bigger than 5")
else:
    print("var is 5")
>>> output: var is bigger than 5

 

حلقه‌ها

گاهی اوقات پیش میاد که می‌خواین یک کدی چندین بار تکرار بشه. برای این از حلقه‌ها استفاده می‌شه. در پایتون دو نوع حلقه داریم: while loop, for loop

حلقه while مواقعی استفاده می‌شه که تعداد تکرار معلوم نیست و می‌خوایم کد تا وقتی که اتفاقی نیفتاده همون طوری تکرار بشه.

var = 1
while var < 5:
    print(var)
    var = var + 1
>>> output: 1
. . . 2
. . . 3
. . . 4

در کد بالا یک متغیر به نام var تعریف کردیم و مقدارشو برابر با 1 قرار دادیم. بعد یک حلقه while تعریف کردیم و گفتیم تا وقتی که متغیر var کوچکتر از 5 هست کد همون طور تکرار بشه. داخل حلقه هم گفتیم که var رو چاپ کنه و سپس به علاوه 1 بکنتش. در نتیجه خروجه برابر 1 2 3 4 شد. چون از > استفاده کردیم خود پنج حساب نمی‌شه.

حلقه for کمی پیچیده تر و همشمند تره و کاربردش اینه که می‌تونید اون رو بر اساس یک متغیر، بازه یا چیز‌های دیگه تنظیم کنید.

var = ["egg", "chips", "milk"]
for item in var:
    print(item)
>>> output: egg
. . . chips
. . . milk

در کد بالا یک متغیر به نام var تعریف کردیم و مقدارشو برابر یک لیست قرار دادیم. بعد یک حلقه for تعریف کردیم و گفتیم که مقادیر متغیر var رو در یک متغیر موقت به نام item ذخیره کنه. در داخل حلقه هم دستور دادیم که متغیر item رو چاپ کنه. اگر همین طوری متغیر var رو چاپ بکنیم با ["egg", "chips", "milk"] مواجه می‌شیم ولی با استفاده از حلقه for مقادیر این متغیر به صورت تکی چاپ می‌شن.

 

امیدوارم مفید بوده باشه.

اگه مشکلی دیدین حتما بگین تا اصلاح بشه.

خداحافظ تا پست بعد...

https://vrgl.ir/57qbx